סיגריה אלקטרונית

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
שיתוף ב email

מהי סיגריה אלקטרונית?

סיגריות אלקטרוניות הן קבוצה מגוונת של מתקני אידוי (או איוד) המדמים את פעולת העישון ומשמשים תחליף עישון רגיל לשם צריכה של ניקוטין. מכשירים אלו מכילים בדרך כלל ניקוטין, טעמים ותוספים נוספים שאותם שואף המשתמש באמצעות תרסיס (אירוסול).

מוצר זה נבדל מהסיגריה הרגילה בכך שאינו מכיל עלי טבק או תהליך של בעירה, אלא מכיל ניקוטין נוזלי, ומנגנון הפעולה שלו כולל סוללה חשמלית אשר מחממת את הניקוטין. עם החימום, הופך הניקוטין הנוזלי לאדים. החימום מופעל באמצעות שאיפה של הסיגריה על ידי המשתמש, השואף את הניקוטין שעבר אידוי, וכך הסיגריה האלקטרונית מספקת מראה ותחושה הדומים לעישון.

נוזלי הסיגריות האלקטרוניות מכילים בדרך כלל ארבעה מרכיבים עיקריים: ניקוטין, חומרי טעם, מים וחומרים המייצרים את אדים (לרוב פרופילן גליקול או גליצרול). בזמן החימום, החומרים המייצרים את האדים יוצרים תרסיס מהניקוטין ומהטעמים של הסיגריה האלקטרונית. הפרופילן גליקול או הגליצרול עוברים פירוק חלקי במגע עם סליל החימום ונוצרים חומרים נדיפים. בנוזלי הסיגריות אלקטרוניות נמצא מספר רב של חומרים רעילים וחומרים מסרטנים, כולל אלדהידים, ניטרוזאמינים, מתכות, אלקלואידים של טבק ופחמימנים ארומטיים פוליציקליים.

הסיכון בסיגריה אלקטרונית

סיגריות אלקטרוניות ומכשירי אידוי שונים אינם מוצרים תמימים ובטוחים לשימוש.

על בסיס הנחה שגויה שהסיגריה אלקטרונית כלל אינה מזיקה לבריאות, היא מצליחה לחדור לקהלים צעירים, שטרם נחשפו לעישון, לגרום להתמכרות ולהוות 'שער כניסה' לעולם העישון.

היקף הנזקים הבריאותיים בשימוש בסיגריות אלקטרוניות עדיין אינו ברור במלואו, מכיוון שהמוצר חדש יחסית ועדיין אין נתונים ממחקרים ארוכי טווח על המשתמשים בסיגריה אלקטרונית או הנחשפים לעישון פסיבי של הסיגריה. נכון להיום, מתחילות להתגלות הסכנות לטווח הקצר והבינוני בשימוש בסיגריות אלקטרוניות.

מחקרים שונים מראים על עלייה דרמטית בעישון סיגריות אלקטרוניות בשנים האחרונות בקרב בני נוער. ישנן עדויות רבות לפיהן עבור צעירים שלא עישנו, סיגריה אלקטרונית מהווה שער כניסה לעולם העישון. ישנו חשש כי בקרב צעירים, שימוש בסיגריה אלקטרונית עלול להתפתח להתמכרות ולהרגל של עישון סיגריה רגילה.

ישנה מחלוקת בנוגע ליכולתן של סיגריות אלקטרוניות לסייע בגמילה מעישון ואם שימוש בסיגריה אלקטרונית מוביל מעשנים להשתמש בסיגריה אלקטרונית במקביל לסיגריה רגילה ((Dual Use במקום להיגמל.

סיגריה אלקטרונית ובני נוער וצעירים

מחקרים שונים מראים על עלייה דרמטית בעישון סיגריות אלקטרוניות בשנים האחרונות בקרב בני נוער. על פי סקר בקרב תלמידי תיכון בארצות הברית מ-2018, מעולם לא נצפתה עלייה כה מהירה בשימוש בחומרים שנויים במחלוקת בקרב צעירים כמו בזו של הסיגריות האלקטרוניות בשנה האחרונה, והשימוש בהם הרקיע שחקים לרמה של מגפה.

לדברי ראש שירותי הבריאות האמריקני, כל שימוש בסיגריות אלקטרוניות בצעירים אינו בטוח, גם אם הוא אינו מתפתח לעישון סיגריות. לדבריו, התרסיס של הסיגריות האלקטרוניות אינו בלתי-מזיק, ומרבית הסיגריות האלקטרוניות מכילות ניקוטין הגורם להתמכרות.

החשיפה לניקוטין בגיל ההתבגרות יכולה להזיק לתהליך התפתחות המוח, ולהשפיע על הלמידה, הזיכרון והקשב, וכן להגביר את הסיכון להתמכרות עתידית לחומרים מסוכנים אחרים, כמו מריחואנה. נוסף על הניקוטין, התרסיס עלול לסכן ישירות את המשתמשים עצמם ולחשוף באופן פסיבי את עוברי האורח לחומרים מסוכנים אחרים, לרבות מתכות כבדות וחלקיקים רעילים. כמו כן הוא הזהיר מפני ההתמכרות לניקוטין והסיכונים הבריאותיים הכרוכים בשימוש זה במשך החיים. סיגריות אלקטרוניות רבות מגיעות בטעמים המושכים צעירים, וחלק מהטעמים מכילים כימיקלים בעלי סיכון בריאותי.

 

שיווק סיגריות אלקטרוניות

ברחבי העולם משתמשות חברות המשווקות סיגריות אלקטרוניות בטקטיקות שנועדו לפתות משתמשים צעירים להאדרת הסיגריות האלקטרוניות, בניסיון להפוך אותן אטרקטיביות לצעירים. הסיגריות האלקטרוניות משווקות בערוצים המגיעים לצעירים: טלוויזיה, נקודות מכירה, מגזינים, פעילויות קידום מכירות, רדיו ואינטרנט. הנושאים המשמשים בשיווק סיגריות אלקטרוניות כוללים תוכן מיני וציטוטים של לקוחות שבעי רצון, בדומה לנושאים ולשיטות שהיו נהוגים בעבר והוכחו כיעילים בשיווק ופרסום סיגריות רגילות למתבגרים וצעירים. בשיווק ישנו דגש רב על האפשרות של מתבגרים להשתמש במוצרי העישון בחשאיות.

 

כיצד תעשיית הטבק הפעילה בעבר מניפולציות כדי למשוך משתמשים חדשים?

במהלך העשור האחרון, ככל שגדלה המודעות לנזקי הטבק וגברו המאמצים להגביל את השימוש בו, העישון הפך פחות מקובל חברתית. תעשיית הטבק ניסתה בדרכים מחושבות, לעצב ולמתג מחדש את מוצריה על מנת להבטיח את המשך רווחיה. היא הוסיפה פילטרים לסיגריות, ומוצרים שכינתה "לייט", כאלטרנטיבה להפסקת עישון, במטרה שמוצריה ייתפסו בציבור כפחות מסוכנים ומזיקים, וכדי לחתור תחת מהלכים רגולטוריים יעילים להגבלתה. שיווק מטעה כזה נמשך גם היום, כשהתעשייה דבקה בגישת "הנזק המופחת", על ידי מוצרים חדשים כמו סיגריות אלקטרוניות עם או בלי ניקוטין, על כינוייהן השונים.

איך תעשיית הטבק והניקוטין משווקת מוצרים חדשים?

סיגריות אלקטרוניות משווקות לעיתים קרובות כמוצרים "מופחתי נזק", "נטולי עשן", ו"מקובלים חברתית". לאסטרטגיות קידום המכירות הללו יש פוטנציאל להפוך את העישון לנורמטיבי שוב בעיני החברה, ובמסווה של חלופה בריאה יותר לגרום לשימוש ארוך טווח במוצרי ניקוטין ממכרים שבדומה לטבק אין מחלוקת על כך שהם מזיקים למשתמש. תעשיית הטבק והניקוטין מנצלת את העובדה שההשפעות הבריאותיות ארוכות הטווח של סיגריות אלקטרוניות עדיין לא נחשפו וברוב המדינות עדיין אין עליהן רגולציה. זה מאפשר להן לעקוף איסורים ומגבלות על פרסום מוצרי טבק, ולקדם את השימוש במוצרים שלהן. הטכניקות הללו, יחד עם אסטרטגיות מכירה מתוחכמות, יעילות במיוחד בכל הנוגע לילדים ונוער, ובעלות פוטנציאל לשמר את ההתמכרות לניקוטין בקרב בני נוער ברמה העולמית.

דוגמאות לאסטרטגיות השיווק של תעשיית הטבק והניקוטין:

  • חסות של סלבריטאים ומשפיענים –"משפיענים" ברשת החברתית שמגיבים ומדברים עם ילדים ובני נוער מוזמנים על ידי החברות הללו להיות "שגרירי המותגים" שלהן, או שמוצעים להם תמריצים כספיים כדי לקדם את המוצרים הללו.
  • פרסום ברשתות החברתיות ובדיגיטל – חברות הטבק והניקוטין השתמשו באופן אסטרטגי בפלטפורמות דיגיטליות ורשתות חברתיות כדי להגיע לדורות צעירים, כולל דרך האפליקציות האהובות עליהם ומשחקי וידאו.
  • טעמים שקוסמים לבני נוער – מוצרי טבק וניקוטין, כמו סיגריות אלקטרוניות ונרגילות, נמכרים בטעמים מתוקים ופירותיים, שעלולים להגדיל את המשיכה של לא מעשנים, ולהסתיר את טעם הטבק. עד היום חוקרים גילו מעל 15 אלף טעמים לסיגריות אלקטרוניות, כולל טעמים שהוכחו כמושכים בני נוער, כמו צמר גפן מתוק ודובוני גומי. פרסומות של מוצרים בטעמים עלולות להגביר את המשיכה, ולעודד ילדים ומתבגרים לקנות ולנסות מוצרי ניקוטין. הטעמים עלולים גם לצמצם את התפיסה של פוטנציאל הנזק וההתמכרות של מוצרי ניקוטין.
  • עיצובים מלוטשים, בגודל כיס – סיגריות אלקטרוניות משלל סוגים מקודמות באופן נרחב כמוצרי אורח חיים מודרני, יוקרתי, והיי-טקי. העיצובים המלוטשים יכולים להטעות, שכן המוצרים דומים להחסן נייד (דיסק און קי) למשל, וניתן להחביא אותם בקלות בכף יד.
  • פרסום סמוי בתוכניות וסרטים, בטלוויזיה ובקולנוע – ילדים ומתבגרים שצופים בתוכניות טלוויזיה וסרטי קולנוע בהם מוצגים אנשים מעשנים, מצויים בסיכון גבוה יותר לתחילת עישון. חשיפה למוצרי טבק או סיגריות אלקטרוניות במדיה הבידורית משפיעה על כוונת ילדים ומתבגרים להשתמש במוצרים הללו.
  • מתן דוגמיות מוצרים בחינם – דוגמיות מוצרי טבק וניקוטין מופצים באזורים מרובי תנועה, ובעיקר במקומות בהם בני נוער רבים מבקרים, דוגמת קניונים, פסטיבלים והופעות מוזיקה. כל זאת כדי למשוך קונים חדשים.
  • סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות – האפשרות לנסות ולזרוק טעמים שונים של נוזלי סיגריות אלקטרוניות, בעיקר עבור מחיר זול יחסית, העלתה את השימוש בסיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות בקרב ילדים ומתבגרים.
  • מכירות באינטרנט – מוצרי טבק וניקוטין שנמכרים באינטרנט מסייעים למכירה לקטינים, בעיקר במקומות בהם לא מופעלים מנגנונים לאימות גיל הקונה. מכירות און-ליין גם מאפשרות לילדים ובני נוער לרכוש מוצרים שנמכרים במדינות אחרות בהן הרגולציה שונה.

 

הרשמה לניוזלטר